Tropisch Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Mark&Elise - WaarBenJij.nu Tropisch Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Mark&Elise - WaarBenJij.nu

Tropisch Bali

Blijf op de hoogte en volg Mark&Elise

13 Oktober 2014 | Indonesië, Ubud

Hier nog een zonnig berichtje uit Ubud voordat we vanavond vertrekken naar.....Sydney

De afgelopen 2 dagen zoveel gezien en gedaan. Na een dag dat we heerlijk van ons paradijsje hadden genoten met af en toe een heerlijk duik in ons zwembadje zijn we s'avonds gaan eten in Ubud centrum wat hier 1,5 kilometer vandaan ligt. Een heel gezellig centrum met veel restaurantjes, winkeltjes, mensen en heeeeeeeel veel tempels. Heerlijke Indonesische rijsttafel genomen...we zijn hier nu en hebben ons voorgenomen om deze dagen alleen maar te genieten van deze overheerlijke gerechten en niet een hamburger of zo. Je ziet hier ook zoveel "lonny's" lopen dus we moeten wel.

De volgende ochtend (11 oktober) ging heel vroeg het wekkertje...06:30 wel te verstaan. Tja...Elise wilde heel graag een wandeling door de rijstvelden maken en dat moet vroeg in de ochtend. Met een lokale gids uit de straat zijn we op pad gegaan, echt zoo leuk. Achter de hoofdweg die wij alleen nog maar hadden gezien gingen we nu de zijstraatjes in. Een schooltje waar de kids net aan het buiten spelen waren trok gelijk onze aandacht...wat schattig al die kids, allemaal dezelfde uniformen aan en zelfs aan de schoonmaak op straat. Elise kon het natuurlijk niet laten om even de kids op de foto te zetten en dat wilden ze maar wat graag paar meter verder was de volgende ontdekking alweer...dankzij onze gids die heel wat mensen hier kent konden we achter een paar deuren een kijkje nemen en wat we daar zagen...wauw....een pracht van een tuin met schitterende beelden, planten/bloemen en schitterende gebouwen. We bleken gewoon bij de zoon van de overleden koning van Ubud zijn huis te zijn binnen gelopen !!! Koning zelf had hier ook gewoond maar al wat jaartjes overleden. Prachtig uitzicht op de rijstvelden en daar gingen we dan....nog nooit zoveel rijstkorrels in ons leven gezien en wat een prachtige uitzichten. Af en toe wat eenden die tussen de rijstvelden liepen en geen toerist te bekennen. Echt....een sprookje ! De gids wist veel te vertellen over de planten/ fruitsoorten die we onderweg zagen....wat wij bij de toko kopen ligt hier gewoon voor het oprapen. Met het grootste gemak liep onze gids voorop en liep over smalle afgronden waarvan wij alleen maar zoiets hadden van....niet naar links kijken want dan schrikken we zo dat we vanzelf de afgrond in gaan. Vanuit het niets was daar een hutje met een galerie. Zijn neef bleek de eigenaar te zijn en maakte de mooiste schilderijen en kunst werken. Als beloning even een stop met een kokosnoot en uitzicht op de rijstvelden. Vol trots liet de gids zijn stuk grond zien met daarop...natuurlijk rijst. Alles staat er momenteel heel mooi bij en toch wel heel apart om te zien dat wat wij uiteindelijk in een pak in de supermarkt kopen hier nog in het land staat. Na 2,5 uur liepen we weer de bewoonde wereld in en nodigde ons gids ons uit om bij hem thuis een kop koffie te drinken. Toch wel heel apart en bijzonder....hij liet ons zien waar de familie ( 35 personen) in totaal allemaal woonde en zijn kleine dochter en neefje waren onderwijl heerlijk aan het spelen...wat zullen die wel niet gedacht hebben...vreemde lui die 2 hahahaha. Oma kwam ook haar huisje uit met een ontbloot bovenlijf waar haar 2 theezakjes heerlijk de vrijheid hadden en ze zonder te blikken of blozen daar rond liep. De koffie was heerlijk en leuk om allerlei verhalen te horen over het echte leven hier. De kids nog even een rolletje snoep gegeven en tot slot natuurlijk nog even op de foto met die dame uit Nederland. Nog een beetje hyper van alles wat we hadden gezien en gedaan weer terug naar ons hotel om heerlijk bij te komen en te genieten van al dit mooi's. S'avonds gegeten bij een lokaal restaurantje vlakbij ons hotel waar we de serveerster de avond van het jaar bezorgde met een voor ons kleine fooi 50 IND (4 euro) die voor hun dus heel veel was. Een kreet van geluk was haar blijk van uiting aan ons.

12 oktober

Vandaag een tour geboekt waarbij we een aantal mooie tempels/ Vulkaan en beroemde terras rijstvelden en wat bijzondere winkels gingen bezoeken. Met onze gids voor die dag op pad. Autorijden is hier vak apart, wegen zijn niet breed en ze rijden ook nog eens aan de andere kant vd weg....heel af en toe waren die inhaal acties best wel angstaanjagend. De eerste tempel was de olifanten tempel, een mooie plek midden in de natuur en gelukkig nog niet zo druk met toeristen. Onze gids wist een hoop te vertellen over de ceremonies en offers. Volgende tempel was de Tirta Empul tempel welke heel bijzonder was. Je kon daar jezelf reinigen met heilig water.Voor ons was even met de handen door het water al genoeg om heilig te zijn, wij zijn al heilig van onszelf. Een heerlijke lunch met uitzicht op de vulkaan en het schitterende meer was een goede stop voordat we naar de beroemde terras rijstvelden van Bali gaan, prachtig !
De terugreis naar hotel ging van start en gids vertelde dat politie geschrokken was van van de spek van programma Oplichters in het buitenland. Heel grappig om te horen dat ze dat hier wisten, dus het helpt wel. Alhoewel !!! . nog geen tien minuten later worden we aangehouden door de politie ! Onze gids wist niet hoe snel hij zijn auto uit moest komen en de agent wat geld gaf om weer verder te mogen rijden. Corruptie toch nog niet weg.
Na een heerlijke vermoeiende dag tot slot nog een Balinese massage in het hotel. Mark lag heerlijk te knorren tijdens de massage, dus volgens mij vond hij het wel lekker.

13 oktober

Vandaag vertrekken we naar Sydney ! Net nog even afscheid genomen van de buurvrouw naast het hotel waar wij 2 keer wat gekocht hebben. Een grappig wijffie die Mark zo grappig vond terwijl zij dat toch echt zelf is. Kregen gelijk haar tuin met gastverblijf te zien en volgende keer moesten we maar bij haar komen slapen.

Ubud, we hebben zo genoten van al het mooi's ...nu op naar Sydney !!

• 13 Oktober 2014 - 18:17

Robert:

Wat geweldig om allemaal te lezen. Vooral over die theezakjes. Dus dat weerhield jou niet om je meloenen tevoorschijn te halen? Hahaha. Goeie reis naar Sydney.

• 13 Oktober 2014 - 20:11

Fam. Noorman:

Heerlijk verslag weer. En de foto van Mark in een roze sarong is goed voor een grijns voor de hele dag :-). Hele goede reis naar Sydney en geniet van al die gave plekken daar!

• 13 Oktober 2014 - 22:57

Daan:

Oooo wat prachtig allemaal!Opende vanavond mn mail en hoopte zo op een verslag.
    Super om te lezen en wetende dit ook heel binnenkort mee te mogen maken!!! ;-)
    Goeie reis!

• 13 Oktober 2014 - 23:09

Brigitte Schoone:

Hoi Mark en elise,wat een geweldige verslag van deze ervaringen ...heel veel plezier in Sydney ...kijk uit wat jullie daar gaan beleven.. Dikke kus Brigitte Schoone

• 15 Oktober 2014 - 00:39

Annette :

Wauw wat een prachtige verhalen al! Jullie
    Maken echt fantastische dingen mee! En je laat ons mee genieten in je verhaal!
    Leuk! Veel plezier in sydney!! En voorzichtig he oudjes:) hahah
    Tot snel liefs jullie nichi xxxx